Vad är detta för tjänst?
Detta är en kostnadsfri tjänst, som erbjuds i samarbete med vårt systerbolag Lendo. Du kan genom en ansökan kan få låneerbjudanden från flera långivare. Du kan välja att antingen ansöka om ett helt nytt lån eller att få ett erbjudande om att omförhandla existerande lån (blancolån eller kreditkortsskuld). Du kan bara ansöka om privatlån via denna tjänst. När du ansöker online har du full insyn i de erbjudanden som bankerna skickar till dig. Du loggar in på ditt konto på Compricer och kan där se de olika erbjudandena och välja det som du tycker är mest attraktivt.
Registreras flera kreditupplysningar?
Endast en kreditupplysning hos Upplysningscentralen (UC) kommer att registreras på dig, men du kan få flera omfrågandekopior från de banker som har tittat på din kreditupplysning. På denna kommer det att stå att den är tagen av Compricer/Lendo eftersom tjänsten erbjuds i samarbete med Lendo. I enstaka fall kan vissa banker ta in ytterligare information som tillägg till informationen från UC för att förbättra kvaliteten i kreditbeslutet.
Vilka banker är med i tjänsten?
De banker och kreditinstitut som är med i tjänsten är: Ikano Bank, SEB, Swedbank, Santander, Forex Bank, ICA Banken, Resurs Bank, Svea Ekonomi, Big Bank, Collector Bank, Credento, Euroloan, Balanzia, Wasa Kredit, Avida Finans, Konsumentkredit, Marginalen Bank, MoneyGo, Nordax Bank, Re:member, Sevenday Bank, Coop, Good Cash, Lån & Spar Bank, Lendify, Thorn, Credway, Bra Bank, Instabank, Nystart Finans, Moank och Brocc.
När behöver jag medsökande?
I vissa fall kan det hjälpa om du har en medsökande för ditt lån. Samma förfarande med kreditupplysning gäller för medsökande i de fall du väljer att ha det. Bankerna har olika krav vad gäller medsökande, vissa aktörer kräver att du har medökande om du vill låna ett högt belopp. Om du väljer att ha en medsökande måste du givetvis be om dennes godkännande innan du skickar in ansökan. Det kan uppkomma fall där du skickar in en ansökan med medsökande men banken anser att du inte behöver denna för att bevilja lånet. I dessa fall får du meddelande om detta i den offert du får från banken.
Hur fungerar det när jag vill omförhandla lån?
Du kan via denna tjänst omförhandla dina existerande privatlån. Du fyller då i uppgifter om dina existerande lån och bankerna ger dig ett erbjudande om vad de kan erbjuda dig för villkor om du samlar lånen hos dem. När du sedan ska lösa lånen kan i vissa fall den nya aktören hjälpa dig eller så löser du det på egen hand.
Kan jag göra flera ansökningar?
Om du av någon anledning vill göra en till ansökan om privatlån via Compricer måste du vänta fem kalenderdagar från att du har gjort en ansökan tills du kan göra en ny. Det är dock inte att rekommendera att göra flera ansökningar på kort tid. Tänk igenom hur mycket du behöver låna och om du tror att du behöver en medsökande innan du skickar in din ansökan.
Hur mycket kan jag låna?
Hur mycket du kan låna beror på dina ekonomiska förutsättningar. Det högsta beloppet du kan ansöka om via Compricer är 600 000 kr. Gör en kalkyl innan du väljer att ta ett lån så du ser att du klarar att betala ränta och amortering på lånet även vid eventuella räntehöjningar. Tänk också på att om du ansöker om höga belopp kommer inte alla anslutna banker att få din ansökan.
Vilken typ av avbetalning är det?
Vissa banker erbjuder rak amortering andra erbjuder annuitetslån. Det framgår i de offerter som du får av bankerna vilken typ av avbetalning du har blivit erbjuden av respektive bank.
Annuitet innebär att du betalar ett lika stort belopp vid varje betalningstillfälle under hela återbetalningstiden.
Rak amortering innebär att du amorterar lika mycket vid varje betalningstillfälle. Räntekostnaden sjunker således under återbetalningstiden vilket gör att den totala månadskostnaden sjunker i takt med att lånet återbetalas.
Hur lång avbetalningstid ska jag välja?
Det är upp till dig. Fundera på hur mycket du vill betala per månad och hur länge du vill ha lånet. Hos de flesta banker kan du kostnadsfritt både extraamortera och betala av hela lånet i förtid om du önskar.
Vilken ränta kommer jag få?
Den ränta bankerna erbjuder beror på dina förutsättningar. Eftersom det är en risk för banken att låna ut pengar är den ränta du får kopplad till hur stabil ekonomi du har. Om du har en stabil ekonomi får du en bättre ränta. Tänk också på att den ränta du erbjuds är rörlig och räntan kan komma att förändras under lånets löptid.
Hur lång tid har bankerna på sig att svara?
Från att din ansökan har gått iväg har bankerna 96 timmar på sig att ge dig ett erbjudande. Om du får ett erbjudande som du tycker är attraktivt kan du alltid välja att acceptera detta även om de 96 timmarna inte har gått. Tänk på att om du ansöker på en helg kan det dröja till måndag innan någon av bankerna svarar.
Var ser jag mina inkomna offerter?
Du ser dina offerter på din sida på Compricer. Du loggar in med ditt personnummer samt ett lösenord som skickas till dig direkt efter att du har gjort din ansökan. Du loggar in här
Behöver jag komplettera min ansökan med något?
Bankerna kommer att kunna ge dig en offert baserat på det du fyller i i ansökningsformuläret och den kreditupplysning som de tar. I vissa fall kommer dock vissa banker kräva att du kompletterar din ansökan. Det kan exempelvis vara arbetsgivarintyg. Skälet till detta är att banken inte kan bedöma enbart utifrån kreditprövningen om lånet kan beviljas eller inte. Om den bank som du vill ta lån ifrån kräver komplettering, framgår det i "Bankmeddelande" som finns i samband med offerten. Om du vill ta lån från denna bank bekräftar du lånet på Compricer och skickar sedan in arbetsgivarintyget (eller andra handlingar) till banken som de sedan tar ställning till innan de skickar ut ett avtal till dig.
Klagomål
Handläggningstiden för klagomålen är alltid skyndsam och sker inom 14 dagar. Ansvarig för klagomålshanteringen är Gustaf Claesson. Om du efter beskedet fortfarande är missnöjd kan du begära en omprövning genom att vända dig till Compricers klagomålskommitté som handlägger ärendet skyndsamt inom ytterligare 14 dagar.
Du har även möjlighet att få en tvist med Compricer prövad hos Allmänna Reklamationsnämnden eller i allmän domstol. Härvidlag kan du få vägledning av Konsumenternas Bank- och finansbyrå, Konsumenternas försäkringsbyrå eller hos din kommunala konsumentvägledning.
Om du vill framföra synpunkter eller klagomål så gör du det enklast genom att skicka e-post till oss på: info@compricer.se. Det går också bra via vanlig post eller telefax.
Compricer AB
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm